Rembrandt-en-Marjos.reismee.nl

Amsterdam - Zürich - Delhi - Jaipur

Hallo landgenoten,

Na een lange trip van eerlijk gezegd 24 uur zijn we dan in het land van de Maharadja's, Rajasthan. Ons vertrek lichtelijk vertraagt uit Amsterdam zorgde voor een ideale overstap in Zürich. Twee keer plassen en het vliegtuig ging er bijna vandoor. Helaas waren er twee illegalen, welke niet met onze vlucht mee konden. Dus moest de bagage nog even weg gehaald worden. Na een heerlijke vlucht (de vlucht naar Zürich was met extreem veel turbelentie, gelukkig ik sliep) van ongeveer acht uurwaren we dan eindelijk in India,oftewel Delhi. Alleen nog een varkensgrieptest en een stempel en we waren dan eindelijk daar.

Inhet vliegtuig en op het vliegveld de meeste reisgenoten ontmoet en hier gelijk leuke gesprekken mee gehouden. Kortom wel een gezellige groep. Na een korte plaspauze zijn we de bus ingestapt naar Jaipur (275km onder Delhi, hoofdstad van Rajasthan). In de heerlijk benauwde bus (temperatuur buiten 00.00 's nachts boven de 30 graden) probeerde iedereen de slaap te vatten, wat eerlijk gezegd onmogelijk was. Onze reisbegeleir MAGIPAUL (of zoiets dergelijks) vertelde dat de 275 KM in 5 uur afgelegd konden worden, maar dat we rekening moesten houden met meer. Dit had te maken met koeien en ongelukken, of de een invloed had op de ander wilde hij ons niet vertellen. Na een klein uurtje rijden, schrok ik wakker van de hitte en van rare stuurmanoevres van de chauffeur. Ja, hoor... Het was zover, file. Keren en weer terug voor een sneaky langspad en daarna weer keren en weer terug om toch maar achter aan te sluiten om het allebei geen zin had. Daar een uur vast gestaan, voordat het probleem (een vrachtwagen zonder cabine) uit de weg geruimd was.

De volgende ochtend om 7.00 waren we dan eindelijk aangekomen in Jaipur. Echt een enorm aantal paleizen en nog veel meer schitterende gebouwen, maar ook enorm veel vuiligheid op de straat, waar we helaas niet om heen kunnen kijken. Allereerst zijn we naar een marmeren tempel geweest van de Hindoes, waar we onze schoenen voor uit hebben gedaan, zodat we deze witte tempel konden bezichtigingen.

Na dit bezoek zijn we door gebracht MagiPaul naar ons hotel, waar nagenoeg de hele groep (18 personen) de kamer opzochten voor een douche en een slaapmoment. Na een rustpauze van circa 3,5 uur waren we eindelijk wakker om iets te ondernemen. We hadden nog geen voet buiten de hek gezet of de TukTuk's en de Riksja's kwamen al onze kant op. Hier hadden we nog geen zin, dus besloten verder te lopen, totdat het echt niet meer ging van de hitte. Een deal met een Riksja gemaakt en hij zou ons naar het City Palace brengen. Na een rit van anderhalf uur achter in de Riksja werden we uiteindelijk weer gedropt bij de marmeren tempel van de ochtend. Hij wilde ons wel naar City Palace brengen, maar deze was al gesloten en had derhalve geennut meer. Terug besloten we maar om een TukTuk te nemen. Ging tenminste een stuk sneller, zo een twintig minuten.

's Avonds met de hele groep naar een diner met dansende Indiërs geweest, waarbij ik op de heenweg de TukTuk mocht besturen van de TukTuk-driver. Kan wel zeggen, dat het best kicken is om midden in Jaipur (chaotisch verkeer) een TukTuk van A naar B te besturen.

Afgelopen maandag zijn we naar diverse paleizen geweest en ook naar City Palace uiteindelijk. Helaas is hier de Moeson in geslagen (heftige regenbuien in de namiddag) en daar stonden wij dan met een kaartje in ons hand onder een overkapping te wachten totdat we droog over konden. Jammer genoeg zat dit er voor ons niet meer in en waren de poncho's achter gebleven in het hotel. 's Avonds zijn we met de groep langs een echt Indisch restaurant geweest, waar ze allerlei heerlijke gerechten maken.

Vandaag door middel van 6 TukTuk's door heel Jaipur gereden met de hele groep. Best grappig als je ze Nederlands hoort praten en zij elkaar gaan inhalen en ons Hindi leren. Door middel van de TukTuk's kwamen we bij het apenpaleis (een oud paleis overgenomen door mega veel apen, kortom dit jaar meer geluk dan vorig jaar) en bij het grote graf van de Maharadja. Momenteel is de Moeson wederom op bezoek en ben ik even in de gelegenheid om een kort verslagje te typen. Morgen moeten we vroeg op om via Fatehpur Sikri naar Agra te gaan met de bus. Dan hebben we geluk als we de zon bij de Taj Mahal zien ondergaan. Begrijp overigens ook dat er morgenochtend hier een zonsverduistering is. Misschien pikken we die ook nog even mee.

Nou tot ziens,

Namasté.

Groeten Rembrandt & Marjos.

Hennie Freitag

Wel weer leuk om op deze manier de reis te volgen. Te hopen is dat de regenperiode niet te lang zal aanhouden. Het is in ieder geval wel een andere wereld waar jullie op dit moment zijn. Geniet ervan en tot het volgende reisverslag.

Dennis & Fausta

Hey luitjes, klinkt heftig allemaal maar wel leuk.
Leuk om jullie te volgen. Ik wens jullie veel plezier toe de komende weken.
Groeten D&F.

Hephzibah

Hallo Rembrandt & Marjos! Klinkt goed allemaal! Geniet ervan! Liefs Xx

Annelies

Hei wereldreizigers. Hebben jullie al wat slaap kunnen inhalen? Lekker warm zeg. Fijn om jullie zo weer te volgen. Het is hier nu half 10 's avonds. Jullie hebben nu nacht.
Ik ben vandaag ook echt aan mijn vakantie begonnen. Ben benieuwd wanneer jullie de eerste foto's laten zien. Fijne tijd.
groet

Agnes

Heey Rem en Jos! Klinkt erg gezellig, volgens mij zit het wel goed he, met het reisgezelschap. Had graag die race met tuktuks gezien ;) Hopelijk is het klimaat wat uit te houden en kunnen jullie optimaal van alles genieten. Hier in NL is het n paar dagen ongelofelijk benauwd geweest, niet echt lekker dus. Jammer dat jullie de zonsverduistering niet goed gezien hebben(vernam ik via sms), maar zou vast interessante taferelen opgeleverd hebben.. Nou, geef jullie ogen, oren en mond goed de kost! ben benieuwd naar jullie culinaire ervaringen! xx