Rembrandt-en-Marjos.reismee.nl

Villahermosa, back in Mexico!

Ola Holandesa!

Welkom terug in Mexico! Na onze korte verblijf in Guatemala zijn we gisteren weer veilig de grens overgekomen en zijn we door gereist naar Villahermosa. Een oliestad in de provincie Tabasco (inderdaad van de pittige saus). Niet enorm veel te beleven, maar wel weer een goede stad om de vakantie af te bouwen.

Gisterenmorgen om half vijf ging onze wekker, aangezien het busje om 5 uur voor hotel zou staan en de dag ervoor de bus zelfs te vroeg was, durfde we ditmaal geen minuut later een voet buiten de deur te zetten. Helaas blijken de Guatemalanen dezelfde horloges te hebben als de Mexicanen, dus duurde het ditmaal toch nog een half uur voordat we konden instappen. Na een rit van een uur (slapend) werd plotseling onze rust hard verstoord doordat we weer een hobbeldebobbel weg opreden. Blijkbaar hier toch normaal. Rond half negen waren we dan eindelijk bij de douane, een houten krot, waar drie man met geweer stempels uitdeelde voor 40 Quetzal per persoon. Nog een kwartiertje met de bus en we zouden bij de rivier arriveren om onze 'illegale' oversteek te maken. We waren immers officieel Guatemala al uit, maar onofficieel nog niet. Eenmaal bij het bootje aangekomen, bleken onze Braziliaanse medepassagiers een beetje veel bagage mee te hebben. Tot nu toe nog geen probleem, aangezien we met twee bootjes gingen. Een klein half uurtje later waren we dan aan de Mexicaanse kant van de rivier. Hier moesten we weer een iniemini bus stappen met daarboven op alle bagage. Probleem 1: teveel bagage, probleem 2: te weinig ruimte, probleem 3: portugees is geen spaans. Onze Mexicaanse buschauffeur begreep niets van de Braziliaanse dreigementen en vroeg beleefd of iedereen op een stoeltje wilde gaan zitten. Na een gekibbel en veel buitenlands 'on'vriendelijke woorden heen en weer gingen we dan werkelijk op pad, dachten we. Bij de douane werd er namelijk een Guatemalaan uitgepikt, die niet de juiste papieren zou hebben. Een paar minuten daarvoor waren wij wel zo lief geweest om een nieuw stempeltje te halen om weer legaal in een land te zijn. Best leuk zo driekwartier illegaal leven.

Nadat onze Guatemaalse vriend zijn bagage had gepakt, gingen wij weer verder met onze rit richting Palenque. In dit veels te kleine busje zou het een martelgang worden. Na ongeveer twee en een half uur heen en weer schuiven op een stoel waren we dan eindelijk in Palenque, wat kan 140 kilometer dan ver zijn. Gelukkig zijn de wegen hier niet hobbeldebobbel, maar slingerdeslanger. Scheelt iets, maar niet veel. In Palenque hebben wij gelijk de bus genomen naar Villahermosa, waar wij tot en met dinsdag zullen verblijven.

Vandaag zijn we naar het museum geweest met allerlei kunstwerken van de Olmeken (soort Azteken, maar dan net even anders. Je hebt overigens vele soorten hier, Olmeken, Tolteken, Azteken enz. enz.). Morgen gaan we naar een soort Beekse Bergen, maar dan in Mexico. Nou nog een paar daagjes en dan vliegen wij weer richting huis.

Adios en tot in Nederland.

Hephzibah

Wat een onderneming! Geniet van jullie laatste weekje! groetjes ;-)

Marieke

Hee Marjos en Rembrandt, leuk jullie verhalen te lezen. Heb gehoord dat die ´Mexicaanse Beekse Bergen´ echt top zijn dus hoop dat jullie een superdag hebben gehad om de vakantie af te sluiten. Ga nu nog lekker een keer alle mooie foto´s van jullie bekijken. Alvast een hele goede terugreis toegewenst! xx

Annelies

hi samen. Friedrich Nietzsche schreef ooit: " is het leven niet veel en veel te kort om je te vervelen?"
Ik krijg ook geen tijd om te vervelen met al jullie ervaringen. Dit is ook voor mij vakantiebelevenissen.
Ik zou het haast jammer vinden als het deze week weer voorbij is. Maar ik vind het heerlijk als ik jullie weer kan omarmen, hughen en zoenen.

Betsie

ja,ja de laatste dagen en dan back to te basic. zie jullie wel donderdag .Geniet van de te korte vakantietijd .groetjes en liefs

emy

zo de laatste keer wellicht dat we kunnen reageren op jullie belevenissen.
Super gaaf he , om zo samen deze trektocht/vakantietrip te kunnen maken. En dan..... de laatste uurtjes nog "na- genieten om dan weer terug in ons Mooie gezellige nederland te komen.
HIer zijn de wegen lekker goed begaanbaar. En schijnt ook af en toe de zon. Zonsopgang en ondergang mag je hier ok tegenkomen, En de mensen ijn hier super aardig. Kortom Voor dadelijk alvast een zeer welkom thuis weer.
Goeie reis gewenst en verheug me om jullie weer snel ergens te zien. Liefs emy

Astrid

Lieve Marjos en Rembrandt, volgens mij hebben jullie een TOP vakantie gehad, jullie zijn een mooi stel.
Bedankt voor de "lift".
Een voorspoedige thuisreis
Liefs Astrid

Hephzibah

Welkom thuis! Hopelijk hebben jullie een goede vlucht gehad. Kom lekker bij en tot snel! liefs ;-)

emil

aan alle dingen met een begin komt een eind..

Yuri

Hey marjos, ik ben alles eens aan het lezen! klinkt cool allemaal zeg! Leuke foto's ook! x